Nieuwsbericht: Cloudera breidt AI-ecosysteem uit om organisaties echt AI-native te maken

Bij Caronne weten we uit ervaring dat het correct verzamelen en integreren van data het meest tijdrovende onderdeel is van ieder BI- en AI-project. Met de nieuwe uitbreidingen van het Enterprise AI-ecosysteem zet Cloudera een stap om die drempel te verlagen — en organisaties te helpen AI niet alleen te testen, maar daadwerkelijk in hun processen te verankeren.

Cloudera heeft zijn Enterprise AI Ecosysteem uitgebreid met samenwerkingen met ServiceNow, Fundamental, Galileo.ai en Pulse. Het doel: organisaties helpen AI-native te worden door AI-capaciteiten direct naar de data te brengen, waar die zich ook bevindt.

Hun AI-lakehouseplatform fungeert daarbij als fundament. Hiermee kunnen organisaties AI direct integreren in operationele processen, variërend van klantenservice en fraudedetectie tot supply chain forecasting, IT-operations en compliance. Governance, beveiliging en flexibiliteit van de architectuur blijven daarbij behouden.

Een belangrijk voordeel van de aanpak van Cloudera is dat zowel AI-klare data als AI-agents samen worden aangeboden. Daarmee wordt de overgang van experimenteren met AI naar daadwerkelijke uitrol eenvoudiger. Volgens Cloudera zijn al tientallen klanten bezig AI op deze manier in hun teams te integreren.

De nieuwe partners brengen elk hun eigen kracht mee: ServiceNow levert workflow-automatisering en realtime data-integratie, Fundamental biedt voorspellende modellen voor gestructureerde data met minimale afstemming, Pulse zet ongestructureerde data om in bruikbare informatie, en Galileo.ai ondersteunt monitoring, driftdetectie en observability van uitgerolde modellen.

De uitbreiding van Cloudera’s AI-ecosysteem laat zien dat enterprise AI volwassen wordt: succes draait niet alleen om tools, maar vooral om een sterke datafundering, naadloze integratie en vertrouwen.
(BI-Platform (Cloudera helpt klanten AI-native te worden met toevoegingen aan Enterprise AI-ecosysteem), 2025-10-02)